سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی سایت تجارتی افغان کالا مجتمع رسول اعظم(ص) تماس با مدیر درباره اوقات شرعی
< 1 2 3 4 >

94/4/13
10:17 ص

ماه پاکسازی جسم و روح

ماه مبارک رمضان ماه پاکسازی است. هم جسم با روزه داری پاکیزه می شود که چه آثار مهمی روزه برای سلامتی جسمی و نشاط انسان دارد و هم روح صفا پیدا کرده و غبار روبی می شود. امام سجاد علیه السلام در دعای 44 صحیفه سجادیه از این ماه با این تعبیر یاد نموده اند: «شهر الطهور و شهر التمحیص» ماه پاکی و پاکسازی درونی. پس این ماه، ماه شستشو و پاکسازی جسم و روح است و آنها که متوجه و مراقب باشند با جسم و روح پاک از این ماه خارج می شوند.

 تمرین اخلاص

اخلاص یعنی خالص نمودن نیت از هر انگیزه ای جز اطاعت پروردگار. اخلاص شرط صحت در عبادات و شرط قبولی در همه اعمال است. بدون اخلاص چیزی جز خستگی و زحمت از کارها و اعمال برایمان نمی ماند. عمل ریایی یعنی کاری که بخاطر نشان دادن به دیگران و فخرفروشی انجام شود ارزشی ندارد و مورد قبول خداوند نیست. ماه رمضان فرصت بسیار خوبی است برای تمرین اخلاص. چون روزه عبادتی است که جز برای خداوند انجام نمی شود. آنان که روزه می گیرند، تنهای و تنها برای رضای خداوند می گیرند و آنها که می خواهند خودنمایی کنند اصلا روزه نمی گیرند. پس با این عبادت می توان اخلاص را تمرین نمود و آن را گسترش داد تا نماز و سایر عبادات، همچنین انفاق، عیادت بیماران، خدمت به خانواده و سایر کارها را هم فقط و فقط برای رضای پروردگار انجام داد و از آثار و برکات این ارزش مهم برخوردار شد. امام سجاد علیه السلام در دعای44 صحیفه سجادیه پس از اینکه از خداوند توفیق پاکی و تقوی و حفظ اعضاء و جوارح از گناه را درخواست می نمایند به پیشگاه الهی عرضه می داند: «سپس همه این کارها را خالص فرما و از ریاکاری و اینکه بخواهم به رخ دیگران کشانده و به گوش دیگران برسانم و دیگری را با تو شریک گردانم من را محفوظ بدار»


  

94/4/13
10:16 ص

ماه برکت

اگر برکت را به معنی «مفید و پرخیر» معنی کنیم و هرچه را می گوییم با برکت است یعنی مفید و پرخیر است، چه چیزی با برکت تر از ماه مبارک رمضان؟ این ماه سراسر خیر است و پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله در همان خطبه استقبال از این ماه فرمودند: «ماه خدا به سوی شما می آید با برکت، رحمت و مغفرت» و امام سجاد علیه السلام در دعای وداع با ماه رمضان (دعای 45) صحیفه سجادیه می فرمایند: «سلام بر تو که وارد شدی بر ما همراه با برکت های فراوان»

پس خیر و برکت در این ماه فراوان است خوشا به حال کسی که بهره گیرد و زندگی خود را با برکت سازد.

 نماز اول وقت

می دانیم که نماز اول وقت همیشه مورد تأکید است و آثار و برکات فراوانی دارد. جلب رضایت پروردگار، اقتداء به معصومین علیهم السلام، آسان شدن کارها، اجابت دعاها، فراوان شدن روزی و دست آوردهای دیگر همه از آثار نماز اول وقت است. اکنون اگر این عبادت مهم در بهترین ماه خداوند انجام شود، پاداش و نتایج آن مضاعف خواهد شد. لذا در دعای 44 صحیفه سجادیه امام سجاد علیه السلام به پیشگاه الهی عرضه می دارند: «پروردگارا بر محمد و آل او درود فرست و ما را به رعایت وقت، نسبت به نمازهای پنج گانه موفق بدار، و ما را یاری فرما تا حدود و واجبات و وظائفی را که نسبت به نمازها مشخص فرموده ای، رعایت نماییم و با دقت در انجام رکوع، سجود و بخش های دیگر نماز، آن را مطابق با سنّت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله بجا آوریم»

به امید توفیقات روز افزون برای شما...


  

94/4/13
10:16 ص

قرار گرفتن در کنار اولیاء خدا

پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله در جمعه آخر ماه شعبان و در خطبه خود فرمودند: «مردم همانا ماه خدا بابرکت و رحمت و مغفرت، به شما روی آورده است... آن ماهی است که در آن به میهمانی خداوند دعوت شده اید...» به نظر شما مخاطب این کلام نورانی کیست؟ آری مخاطب همه هستند، همه مردم از افراد خطاکار گرفته تا مسلمانانی که مراقب هستند گناه نکنند و تا مؤمنین، صالحین و متقین و باز هم بالاتر تا اولیاء خدا و حتی شخص ولی الله الاعظم امام زمان ارواحنا فداه. همه و همه در این ضیافت دعوتند. پس یک نکته مهم و یک فرصت استثنایی! در این ماه من در کنار اولیاء خدا و با آنان به یک میهمانی دعوت شده ام. هم افتخاری بزرگ و هم فرصتی ارزشمند که تلاش کنم در کنار ایشان بمانم و در عقیده و عمل از آنان جدا نشوم و هرچه بیشتر به آنان نزدیک گردم.

 الگو قراردادن خوبان

از آنجا که این ماه، ماه خودسازی و رشد و کمال است و یکی از راههای پیشرفت معنوی داشتن الگو و نگاه کردن به افراد موفق است، در این ماه با مطالعه و دقت در زندگی خوبان از رفتار نیک آنان درس بگیریم.

یکی از شخصیت های بزرگ در عالم اسلام، حضرت خدیجه سلام الله علیها است که الگوی نیکویی برای ما هستند و امروز (روز دهم ماه رمضان) سالگرد رحلت این بانوی باعظمت است لذا به 5 ویژگی مهم ایشان اشاره می کنم:

1- دوست داشتن برای خدا

حضرت خدیجه سلام الله علیها رسول خدا صلی الله علیه و آله را برای خدا انتخاب نمود و در راه این انتخاب از بسیاری دوستی ها، امکانات و موقعیت ها گذشت. ما هم سعی کنیم هرکس و هرچه را دوست داریم فقط به خاطر خدا باشد.

2- اعلام صریح باورها

حضرت خدیجه با صراحت اعلام نمودند، من هرچه دارم هدیه نمودم به محمد صلی الله علیه و آله و خود مطیع او هستم. و با این اعلام روشن، منحرفان را از خود ناامید کردند. اما اگر انسان باورهای دینی خود را واضح و روشن بیان نکند ممکن است دوستان ناباب طمع کنند و مکرّر برای جذب او تلاش نمایند.

3- گذشتن از دنیا برای دین

در زندگی هر کسی دو راهی هایی پیش می آید که باید یکی را انتخاب کند و گاهی امتحان سختی خواهد بود. اما حضرت خدیجه سلام الله علیها که از جهت دنیایی موقعیت بسیار بالایی داشت، وقتی مشرکان به او گفتند یا باید ما را انتخاب کنی یا محمد (صلی الله علیه و آله) را او با کمال آرامش و بدون هیچ تردیدی پیامبر را انتخاب و از همه جلوه های دنیایی چشم پوشید و البته به سعادت دنیا و آخرت رسید.

4- استقامت در دین

کم نیستند افرادی که ادعای دین داری داشتند اما در مواجهه با سختی ها عقب نشینی کردند اما حضرت خدیجه در همه ناملایمات و سختی ها در کنار رسول خدا صلی الله علیه و آله بود و هرگز در راه خود تردید نکرد.

5- یاری دین خدا با مال و جان

همه می دانیم حضرت خدیجه سلام الله علیها اموال بسیار فراوانی داشت که در زمان خود بی نظیر بود اما در اولین فرصت عمویش را مأمور نمود که در کنار خانه خدا با صدای بلند اعلام کند: مردم، خدیجه تمام اموال و امکانات و مهریه و هدایا و هرچه داشت همه را بخشید به محمد صلی الله علیه و آله و به این کار افتخار نمود تا کسی نگوید پیامبر از اموال همسرش استفاده می کند. و نیز سختی های مختلف را به جان خرید. رحمت الهی بر آن بانوی بزرگ عالم اسلام.

و امید که ما هم از او بیاموزیم...


  

94/4/13
10:15 ص

بیشترین طاعت، کمترین معصیت

این ماه در مقایسه با ماه های دیگر این امتیاز را دارد که اطاعت پروردگار در آن بیش از همه زمان هاست. توبه و بازگشت از گناهان، روی آوردن به نماز، خدمت به فامیل و هم نوعان، صداقت و درست کاری در این ماه بیشتر شده و در نقطه مقابل گناه و خطا به حداقل می رسد. بارها اتفاق افتاده است که مراکز انتظامی آمار داده اند که به طور چشم گیری در این ماه جرم ها و تخلفات کاهش یافته است و البته انتظار هم همین است چرا که زمینه های پاکی و معنویت در این ماه مهیا و عوامل رشد معنوی پابرجاست. امام سجاد علیه السلام هم در دعای وداع با ماه مبارک رمضان می فرمایند: «سلام بر تو ای ماهی که دل ها در تو نرم و حق پذیر بود و گناهان در تو اندک بود»

  اداء حقوق مردم

این ماه، ماه پاکی است، ماه آزاد شدن از هر گناه و گرفتاری و یکی از بارهای سنگین بر دوش انسان حق الناس است. بدهکاری به دیگران و مدیون بودن به این و آن باعث بی توفیقی در دنیا و گرفتاری و عقوبت در برزخ و آخرت است. بیاییم در این ماه خدا چند تصمیم خوب در این زمینه بگیریم:

1- بدهکاری های خود را دقیق بنویسیم، اگر مقدور است پرداخت کنیم و اگر نیست، برنامه ای برای آن مشخص کنیم که در اولین فرصت پرداخت گردد.

2- اگر امانتی از کسی در دست ماست، آن را برگردانیم و اگر لازم است با علامت یا نوشته ای مشخص کنیم مربوط به چه کسی است؟

3- نسبت به مواردی که به فردی خسارتی زده ایم ولی هیچ نشانی از او نداریم مبلغی مناسب با آن خسارت به عنوان «ردّ مظالم» با اجازه نماینده مرجع تقلید خود پرداخت نماییم.

4- وصیت نامه ای داشته باشیم که بدهکاری های ما در آن ثبت شده باشد و حتی موارد جزئی را در ورقه ای نوشته در لا به لای وصیت نامه قرار دهیم که اگر مرگمان فرا رسید حق مردم ضایع نگردد.

5- مراقب باشیم موارد کوچکی که به علت همراه نبودن پول یا نبود پول خرد، مدیون می شویم در اولین فرصت تسویه حساب کنیم تا فراموش نگردد!

همواره مورد لطف پروردگار باشید


  

94/4/13
10:15 ص

دعا به اجابت نزدیکتر

از آنجا که در ماه مبارک رمضان، میهمان خدای مهربان هستیم دعا به اجابت خیلی نزدیک است. ما که بندگان خدا هستیم اگر میهمانی داشته باشیم و او از ما درخواستی نماید که مقدور ماست، حتما خواسته او را انجام می دهیم و می گوییم میهمان عزیز است و نباید به او «نه» گفت. پس خدای با عظمت چگونه خواسته بنده خود را رد کند؟!! به همین جهت پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله فرمودند: «دعاؤکم فیه مستجاب» دعای شما در ماه مبارک رمضان مستجاب است. البته این نکته را هم نباید فراموش کرد که اجابت یعنی توجه و رسیدگی به خواسته بندگان، پس اگر خواسته من فعلا به خیر من نباشد، او به گونه ای دیگر پاسخ می دهد. یا لطف دیگری به من می نماید، یا بلایی را از من دور می کند و یا برای آخرتم ذخیره می نماید. اما به خواسته من هرگز بی توجهی نمی کند.

دعاء به ویژه پس از نمازها

اکنون که یادآور شدیم در این ماه دعاء مستجاب است از هر فرصتی برای مناجات با مهربان ترین مهربانان استفاده کنیم و هر خلوتی پیدا می کنیم، به راز و نیاز با او بپردازیم. گاهی با خواندن دعاها و مناجات هایی که از معصومین علیهم السلام به ما رسیده است خصوصا دعای ابوحمزه و مناجات سحر و گاهی با زبان خود با او درد دل کنیم، از نعمتها بگوییم و شکر کنیم. از غفلت ها بگوییم و عذرخواهی نماییم، از نارسایی ها و کمبودها بگوییم و طلب یاری کنیم. از شیطان و نفس بگوییم و پناهندگی بخواهیم و یادمان نرود که از بهترین زمان ها برای دعاء در این ماه بزرگ، بعد از نمازهای واجب است چرا که پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و اله فرمودند: «در زمان های نماز دست های خود را به سوی او به دعا بلند کنید زیرا زمان های نماز ارزشمندترین ساعت ها هستند، خداوند در این زمان ها با رحمت به بندگان نظر می نماید و ندای آنان را پاسخ داده، درخواستشان را رسیدگی نموده و دعایشان را مستجاب می نماید» پس غافل نشویم، هم برای خود و هم برای دیگران دعا کنیم.

التماس دعا


  

کلیه حقوق مادی و معنوی وبسایت مخصوص . مرکز نشر الکترونکی راموز می باشد؛ تماس با مدیریت